Title: REPORT 2020
Materials: newspapers, rope, string
H. 190 cm. W 140 cm
The title REPORT 2020 refers both to one
public news noise and to the pattern reports
in the home’s private textiles. In the work REPORT
In 2020, news from this year has been collected and constructed
for a wall hanging. The execution refers
to weaving techniques and the traditional crafts that
historically marked a home.
2020 Solo exhibion Report 2020 ID:I Gallery Stockholm
Karin Häll låter i utställningen RAPPORT 2020 den offentliga rösten och den allmänna meningen representeras av ett tidningsflöde. Innehållet är inspirerat av Hälls egen uppväxt med erfarenhet från ett hem där en ständig fors av otaliga morgon-, kvälls-, vecko- fack- och serietidningar blev en del av en interiör såväl som ett starkt offentligt brus. Kanske som en parallell till de digitala skärmar som i dag kan fungera som skydd mot personliga möten. Under en vistelse i Kina 2019, då skrivtecknen var oläsbara, aktiverades en igenkänning från att vara icke läskunnig och att åter igen uppfatta tidningssamlingar som enbart föremål och interiörer. I verken ryms frågor om kommunikation som öppning, intrång, vindlingar och vägar eller bara en tyst mur.
Titeln RAPPORT 2020 hänvisar både till ett offentligt nyhetsbrus och till mönsterrapporterna i hemmets privata textilier. I verket RAPPORT 2020 har nyheter från detta år samlats och konstruerats till en väggbonad. Utförandet refererar till vävteknik och det traditionella hantverk som historiskt präglat ett hem. En överdimensionerad duva som slagit sig ner bland kvistar och kastruller speglar en dubbelbottnad nyhetsspridning. Duvan, en representant för postgång, fredssymbol och helig budbärare, men också en avskydd spridare av smuts, bakterier och sjukdomar.
Karin Häll arbetar med skulptur, installation och teckning. Bygger, gjuter, syr, modellerar. Hennes arbeten är kopplade till enkla symboler, till bruksföremål och situationer som representerar ett
vardagsliv. Det är plattformen hon använder sig av för att dechiffrera och bygga nya egna underliggande meningsskikt. Utgångsläget är ofta ordbyggen eller beskrivningar som hon hämtar från litteraturen för att sedan länka till invanda beteenden eller samhällsföreteelser. Häll intresserar sig för människans upplevelse av sig själv i förhållande till omvärlden och de sammanhang hon befinner sig i. Fokus riktas ofta mot själva mötet mellan de givna förutsättningarna och de skeenden vi saknar makt att påverka.
English
In the exhibition RAPPORT 2020, Karin Häll allows the public voice and public opinion to be represented by a flow of newspapers. The content is inspired by Häll’s own experience of growing up in a home where a constant stream of countless morning, evening, weekly trade and comic papers became part of an interior as well as a strong public noise. Perhaps as a parallel to the digital screens that today can serve as protection against personal encounters. During a stay in China in 2019, when the writing was illegible, a recognition was activated from being non-literate and again perceiving newspaper collections as mere objects and interiors. The works contain questions of communication as opening, intrusion, windings and paths or just a silent wall.
The title RAPPORT 2020 refers both to the public noise of news and to the pattern reports in the private textiles of the home. In the work RAPPORT 2020, news from this year has been collected and constructed into a wall hanging. The design refers to weaving techniques and the traditional crafts that have historically characterized a home. An oversized pigeon settled among twigs and pots reflects a double-bottomed news spread. The dove, a representative of the postal service, a symbol of peace and a holy messenger, but also a hated spreader of dirt, bacteria and disease.Karin Häll works with sculpture, installation and drawing. She builds, casts, sews and models. Her works are linked to simple symbols, to everyday objects and situations that represent
everyday life. This is the platform she uses to decipher and build her own new underlying layers of meaning. The starting point is often word constructions or descriptions that she takes from literature and then links to habitual behaviors or social phenomena. Häll is interested in people’s experience of themselves in relation to the world around them and the contexts in which they find themselves. The focus is often on the encounter between the given conditions and the events we lack the power to influence.
2022 Group exhibition, It’s just the times that change, Maskinhuset Grängesberg
With support from Swedish Artcouncil
Ludvika kommun
Region Dalarna