Skip to content

recension Örnsköldsvik

 

2018-02-03

Hon skildrar vardagens mysterier: ”Alla verk har en egen berättelse”

 

I Karin Hälls händer förvandlas de mest vardagliga föremål till en upplevelse med många lager. En handskes trubbiga självklarhet förvandlas mångfaldigad till en historia om liv och relationer.
– Alla verk har en egen berättelse, säger hon.

De svarta handskarna hänger från taket. De är löst sammanfogade, både vertikalt och horisontellt, med tunna sytrådar.

Infogade i en ny kontext har deras ursprungliga funktion upphävts. De är inte längre bara skapelser som ger skydd och värme för händer; de har förvandlats till symboler för liv och arbete, för relationer mellan människor.

Några är grundligt hoptråcklade sinsemellan, andra är löst förenade. De flesta hänger ihop uppifrån och ned,en riktning som ger en struktur buren av generationer och relationer; tidslinjen löper vertikalt som ett arkeologiskt tvärsnitt, samtidigt som händer sträcks tvärs över luftrummet för att nå varandra i sitt respektive nu.

Installationen bygger på en enkel upprepning som skapar många resonansbottnar.

– Jag jobbar gärna med vardagliga, jordnära föremål och igenkännande, säger Karin Häll.

– Man ska kunna ta till sig verket direkt, samtidigt som det ska finnas djupare lager och berättelser. Jag jobbar gärna skulpturalt, det passar mitt sätt att skapa, och gärna med kroppen som återkommande tema.

En åsna i naturlig storlek dominerar ett hörn i utställningslokalen. Förutom den omedelbara, taktila förtjusningen – frestelsen att klappa åsnan fast man inte får är stor – så berättar även den något mer.

– Åsnan i sig är en urgammal symbol för packning, vandring, flytt. Jag har bland annat använt pack- och flyttfiltar som tjänar liknande syften.

Karin Häll är en Stockholmsbaserad konstnär som arbetar med skulptur, teckning och installationer. Den nyligen öppnade utställningen på Örnsköldsviks museum och konsthall är spretigt bred och infallsrik. Här finns allt från små skisser och objekt till skulpturer i tenn och trä.

En kyrkby i tenn bildar ett nav i rummet. Här har Karin Häll modellerat en lång rad svenska kyrkor, förenade av tunna stigar – eller kanske är det gränser. Oavsett kyrkans verkliga storlek möts de nu alla i samma format som en liten fårflock på filt.

– Jag tyckte att det blev intressant att se vad som händer med kyrkornas storlek och inbördes relation när de framställs på det här sättet, säger hon.

Utställningen visas på Örnsköldsviks konsthall till och med den 10 mars.

 

Katarina Östholm
Örnsköldsviks Allehanda
katarina.ostholm@mittmedia.se